+45 43 97 10 20 info@grafiskraadgivning.dk

Magasintjek

Vi tilbyder et 360 grader friskt blik på dit magasin.
Det vi kalder et ”magasintjek”.

Det er en proces, som giver dig indsigt i, hvad der allerede fungerer godt, og hvor der er plads til forbedringer i magasinet. Vi har mange års erfaring med at skabe overbevisende og inspirerende magasiner, og ved hvordan man får historier til at brænde igennem. Vi har stærke og rutinerede kræfter til at løfte både indhold, design og produktion.

Det glade budskab er, at det ikke nødvendigvis behøver at koste mere end I betaler i dag. Måske endda mindre – lad det komme an på en prøve.

Får du nok ud af dit magasin?

  • Har du et klart defineret formål for magasinet?
  • Tjener magasinet de formål du har sat?
  • Hvem er dine læsere? Og får de det ud af magasinet som de skal?
  • Hvilke redaktionelle kriterier ligger til grund for magasinet?
  • Hvordan er den redaktionelle profil, stil og tone?
  • Hvordan er sammenhængen mellem indhold og layout?
  • Hvad får magasinet læseren til at tænke/føle/gøre?

Hvad kan et magasintjek?

  • En konstatering af at alt er præcist som det skal være og der skal ikke ændres et komma (det sker, men det er sjældent)
  • Et nyt forside-design med et fornyet bladhoved.
  • Forsidehistorien får bedre billeder, mere plads og flere sider i magasinet.
  • Bladets artikler ”pakkes” på en ny måde, så læseren bliver bedre fastholdt.
  • Artikler vælges til eller fra, ud fra en ny redaktionel strategi.
  • Det grafiske design justeres eller fornyes helt eller delvist.
  • Format og papir justeres så det passer bedre til ambitionen, målgruppen, indholdet, den grafiske produktion eller distributionen.
  • Ideen om en digital tvilling eller søster opstår.
  • Elementer eller arbejdsopgaver i forbindelse med produktionen in eller -outsources.
  • Produktionstiden forkortes, måske for at give annoncesalget en fordel eller et større incitament.

Tendenser

  • Segmentering, vi lever i individets tidsalder, pak indholdet så det passer mere præcist.
  • Værdifulde forstyrrelser vil blive flere, skru ned for pligtstof og giv læseren en overraskelse.
  • Større fokusering på at indholdet kan bruges på flere medie-kanaler, gå efter en sammenhængende mediestrategi.
  • Flere følelser, drømme, forbilleder og debat, dyrk involvering og partnerskaber.
  • Indsigt i målgruppen bliver mere og mere vigtig, dialog og måling af effekt.

Sådan foregår det

Vi aftaler hvordan vi griber processen an, men vi foreslår at den indeholder disse elementer:

  • Gennemgang af redaktionel strategi og indhold
  • Design-gennemgang med forslag til alternativt visuelt udtryk
  • Økonomisk oplæg på samlet produktion, proces samt på delopgaver 

Du skal forvente, at processen løber hen over 2-4 uger og gerne afsætte tid til 1-2 møder. 

.

Hvordan gør vi?

Vi vil helst mødes fysisk men grundet Corona må vi måske mødes på skærmen via Teams eller Zoom.

Så sender du de seneste udgaver af jeres magasin til os, sammen med det materiale som vi aftaler.

Vi gennemgår magasiner ud fra:

  • Formål med magasinet, målgruppe, indhold osv. evt. med baggrund i en læseranalyse eller hvad der findes af viden om magasinet.
  • Hvordan magasinet designes, så det afspejler afsender og læses af læserne?

Format, papir, oplag, trykmetode, færdiggørelse og vurdering af produktionsøkonomi.

Tilbagemelding på:

  • Det redaktionelle, sammen med tanker og evt. anbefalinger på faste elementer og temaer, journalistisk genre, sprog, stil og tone.
  • Designet, bl.a. ud fra billedvalg, samspil mellem tekst, billede og grafik. Valg af farver, fonte og navigation
  • Det fysiske format, sammen med tanker og anbefalinger omkring evt. forbedringer i produktionen.

Gennemgangen tager vi på et møde hos jer eller os.

Alle led i kæden skal være stærke

Det er vigtigt for læseren af bladet og magasinet, at få det man forventer, men der skal også gerne være en ”überraschung”.

Derimod i produktionen af magasinet, må der helst ikke være  overraskelser. Typisk er der en deadline for udgivelsen af magasinet og hvis det ikke er distributionen, som kan koste en mindre formue at misse, så er det måske annoncørerne, hvor aftalerne må og skal overholdes.

Vigtige værktøjer

Vores erfaring med produktion af magasiner er lang og vi kunne helt sikkert udgive en bog med gode råd.

Men vi har valgt at koge det ned til tre vigtige værktøjer.
Du har brug for:

  1.  En klar indholdsstrategi
  2.  En redaktionel-oversigts-plan
  3.  En produktionsplan

Der findes utallige måder at designe styringsværktøjerne på, og der findes flere forskellige udbydere af elektroniske systemer, som kan bruges med stor eller lille fordel, alt efter hvor høj udgivelsesfrekvensen er og hvor mange mennesker der er involveret i tilblivelsen af udgivelsen.

 

Hvad er forskellen på et blad og et magasin?

Efter vores mening, så handler det om det grafiske udstyr og hvordan du vælger at omtale udgivelsen.

Et magasin har flad ryg, er over 28 sider, hvilket er det mindste sidetal for en flad ryg. Måske har omslaget fået en lak eller anden ekstra forædling .

Et blad derimod er klammehæftet i ryggen,
8 – 80 sider, ved flere sider vil bladet blive svært at hæfte.

René Bloch Frederiksen

René Bloch Frederiksen

Rådgiver og projektleder

Telefon +45 30 33 88 57

Send en mail, så svarer jeg gerne helt
uforpligtende på spørgsmål! Stort som småt.

Vi tilbyder skræddersyede løsninger inden for grafisk design og rådgivning. 

Vi prioriterer troværdighed, proaktivitet og skræddersyet kvalitet. Vi går aldrig på kompromis. Vores direkte kundekontakt og dedikation sikrer, at vi leverer præcis det, vores kunder forventer.  

Grafisk Rådgivning ApS
Havnevej 3C
2670 Greve

(+45) 4397 1020

Handelsbetingelser

Persondatapolitik & Cookies

CVR 27437850